Informatiepagina

In het kort

BijsluiterPlus is het digitale platform waar alle informatie over alle medicijnen uit betrouwbare bronnen is te vinden. Lees het interview met oprichters en apothekers David Wagemaker en Carlo Schneider.

"Op BijsluiterPlus.nl heeft de zorgverlener met slechts één klik medicijninformatie uit alle betrouwbare bronnen, die nodig zijn voor de dagelijkse werkzaamheden aan en achter de balie"

Jarenlang was het voor partijen in de (eerstelijns)zorg een opgave om correcte medicijninformatie op de juiste wijze bij de medicijngebruiker te krijgen. Met farmaceuten, apothekers, collega huisartsen, specialisten,  online informatie en alle andere ‘ruis’ op de lijn, was een eenduidig verhaal gewoonweg lastig.

Met het platform BijsluiterPlus.nl willen oprichters David Wagemakers en Carlo Schneider daar voor eens en voor altijd verandering in brengen.

Platform voor betrouwbare informatie voor zorgverlener én patiënt.

BijsluiterPlus is een initiatief van beide apothekers. Op dit platform wordt alle betrouwbare informatie over elk beschikbaar medicijn gecentraliseerd en ontsloten voor zowel zorgverleners als patiënten. Een zeer logische oplossing, en achteraf bezien best vreemd dat dit er niet eerder was. "Ja, dat vinden wij ook”, beaamt Wagemaker. “De interesse voor een platform als dit is er bij mij al sinds mijn studie. Toen ik in Almere als apotheker in een zorgcentrum begon, viel het me op dat er op het gebied van logistiek en informatiestromen echt heel veel efficiëntie te behalen was. Er liepen dan ook verschillende informatiestromen naast elkaar. Vanuit de industrie en beroepsorganisaties naar de apotheker, van de apotheker naar apotheekteam en collega zorgverleners en vandaar weer naar de patiënt etcetera. Voorheen kwam informatie vanuit de farmaceutische industrie veelal op de leestafel terecht en werd weinig gelezen. En als je de informatie dan echt nodig had, was het al weggegooid. Toen al had ik het idee al die informatiestromen eens goed te kanaliseren."

Voor de doseringscontrole bij kinderen ga je naar het Kinderformularium en zoek je het medicijn op. Krijg je een vraag over een bijwerking dan gaan we naar de website van het Lareb en zoek je het medicijn opnieuw op. Wil je de patiënt vervolgens een instructiefilm laten zien dan begint het zoeken opnieuw. Zoeken, zoeken en nog eens zoeken! En als je de informatie eenmaal gevonden hebt, zie het dan nog maar eens eenvoudig naar de patiënt te sturen.

Twee doelgroepen

In 2016 heeft een onderzoek van Nivel uitgewezen dat de beschikbare informatie over medicijnen te wijdverspreid was en dat het voor de zorg goed zou zijn als het op één platform te vinden zou zijn. Toen al zeiden wij tegen elkaar: dit is in feite wat we al hebben staan in de vorm van eersteuitgifte.nl. We zijn aan de slag gegaan om ons bestaande product nog verder te verbeteren. We hebben samengewerkt met een team van ontwikkelaars en hebben niet alleen de zogenaamde 'recept journey' in kaart gebracht, maar ook de 'patient journey' en 'information journey' en advies ingewonnen bij huisartsen, apothekers en –assistenten en patiënten.
Met twee doelgroepen in het achterhoofd – de zorgverleners en de patiënten – zijn we gaan bouwen. Door slimme koppelingen te maken hebben we alle beschikbare informatie rondom medicijnen bij elkaar gebracht en BijsluiterPlus is nu echt dat portal waar iedereen in no-time precies de informatie kan vinden waar hij/zij naar op zoek is."

Goede informatie op ieder moment toegankelijk

Inmiddels zijn we meer dan twee decennia verder en is de tijd eindelijk rijp voor een centraal punt waar alle informatie aanwezig is voor zowel zorgverlener als patiënt. "Als apotheker wil je niets liever dan je cliënten goed informeren. Maar je ziet in de dagelijkse praktijk dat het ophalen van medicijnen echt iets heel anders is dan het goed gebruiken ervan. Als een chronische patiënt eenmaal daags een tablet moet innemen en deze persoon krijgt er 90 mee, dan verwacht je deze na drie maanden voor de volgende dosis pillen komt. Het merendeel zien we echter pas veel later weer, dit betekent dat ze dagen overslaan. Daar is dus enorme gezondheidswinst te behalen, want medicijnen hebben pas echt het gewenste effect bij strikte therapietrouw. En therapietrouw bouw je op met goede uitleg die makkelijk terug te vinden is voor de eindgebruiker als deze het gebruik niet zeker meer weet. Een goed voorbeeld van miscommunicatie waarbij snel op te zoeken uitleg kan helpen komt uit de eigen praktijk. Een patiënt kwam voor een puffertje en daar zat een voorzetkamer bij. Voor ons is de werking volstrekt logisch. Maar dat hoeft voor een patiënt lang niet altijd zo te zijn. De instructie was drie tot viermaal daags één inhalatie, dat was heel helder uitgelegd. De man dacht echter dat hij viermaal de dosis in de voorzetkamer moest doen. Hij begreep het gewoon écht niet. Het is dan ook lastig, want als je aan de balie te veel uitlegt, zijn mensen het door de overdaad aan informatie al vergeten voor ze thuis zijn. In dat geval is het prettig om thuis in alle rust de instructies erbij te pakken en  te kunnen nalezen of kijken hoe het nu precies moet op een moment dat het hen goed uitkomt."  

De juiste weg vinden

Beide apothekers beamen dat de producenten van medicijnen voor al hun producten prima instructies en vaak ook mooie en duidelijke filmpjes maken, maar dat die vervolgens alleen toegankelijk zijn op de website van die producent. "Alle beschikbare informatie is zonder meer geweldig. Alles is beschikbaar, waardevolle informatie. Maar het bevindt zich overal en nergens op het internet. Waarmee het om meerdere redenen zijn doel voorbijschiet. Ten eerste heeft een patiënt er doorgaans geen boodschap aan wie de producent is en dus ook niet bekend is met diens website. Ook zorgverleners weten niet wat voor moois er allemaal beschikbaar is. Ten tweede merk je dat als ze overstappen op een ander middel of ze gebruiken meerdere medicijnen van verschillende producenten tegelijk, dat het met het vinden van de juiste informatie ook misgaat."

Bekijk het ook eens vanuit het oogpunt van zorgverleners. Die klikken van het Farmacotherapeutisch Kompas naar de Geneesmiddelinformatiebank, apotheek.nl, IVM, Kinderformularium, Lareb, Thuisarts.nl of sites van patiëntenverenigingen op zoek naar informatie. Alles behalve  praktisch. Dus we zijn gaan ontwikkelen vanuit het idee dat we enerzijds alle informatie willen ontsluiten voor alle soorten zorgverleners. Van huisartsen en apothekers, tot assistentes en praktijkondersteuners. Maar anderzijds moet het ook voor alle patiënten makkelijk toegankelijk zijn, zodat ze bij twijfel of onzekerheid direct over de informatie kunnen beschikken die ze zoeken. Dat is BijsluiterPlus geworden" 

Nuttige achtergrondinformatie

Op BijsluiterPlus.nl vindt de zorgverlener alle medicijninformatie die nodig is voor de dagelijkse werkzaamheden en vindt de patiënt alle achtergrondinformatie die nuttig kan zijn voor het eigen medicijngebruik. "Je ziet dat mensen zoeken naar gebruik van middelen, maar dat de grootste vraag op dit gebied toch technisch is. Hoe gebruik je nou bepaalde middelen? Bij mensen die insuline moeten spuiten, wordt dat op een gegeven moment routine. Maar hoe gebruik je een EpiPen bij een anafylactische reactie bijvoorbeeld. Je hoopt het nooit te hoeven gebruiken, maar daardoor heb je er ook geen routinematige kennis over. Het is goed dat dergelijke info met filmpjes op één plek beschikbaar is voor mensen die tussentijds hun kennis up-to-date willen houden."

Tevredenheid bij gebruiker

BijsluiterPlus.nl is 100 procent compleet en ontsluit continu de meest actuele informatie vanuit één portal. BijsluiterPlus kan op die manier de voorlichtingstaak die apotheekmedewerkers, huisartsen, voorschrijvers, praktijkondersteuners of verpleegkundig specialisten hebben op heldere en toegankelijke manier ondersteunen. En ook voor verpleegkundigen in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, GGZ en JZ die werken met digitale aftekensystemen is een koppeling met BijsluiterPlus  gerealiseerd. "Dat maakt BijsluiterPlus wat ons betreft bij uitstek de ultieme startpagina voor zowel zorgverleners als medicijngebruikers", volgens beide apothekers. "Wij zijn zeer tevreden met wat we nu hebben staan en merken aan de reacties dat het goed valt bij de eindgebruiker. Uiteraard is het wel een kwestie van gewenning, maar we merken dat dit snel gaat. “Onlangs sprak ik een huisarts die me vertelde dat hij het heel fijn vond dat we geen algemeen linkje bieden maar juist alle relevante informatie op dezelfde plek. Een collega-apotheker stelde dat hij er aanvankelijk even aan moest wennen dat alles op dezelfde plek te vinden is, maar dat het inmiddels verrekte handig is. En een apothekersassistente vertelde dat ze zich – omdat ze weet dat alle informatie direct voorhanden is – zekerder voelt achter de balie. Als ik dit soort reacties hoor, dan ben ik een trots man. Exact om die reden zijn we BijsluiterPlus gestart."  

Neem ook een kijkje

 

Contact

Laatst gewijzigd op 29 september 2023

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.