Nieuws

De werkzaamheden van de taakgroep gericht op een meer rationeel gebruik van opioïden, zijn onderverdeeld in vier thema’s:

• het vergroten van kennis van en bewustzijn over (bij)werkingen en risico’s van opioïden
  • het harmoniseren van standaarden en richtlijnen
  • het vergroten van wetenschappelijke kennis
  • het signaleren van medisch, niet-medisch of oneigenlijk gebruik van opioïden.

Als het gaat om het vergroten van kennis en bewustzijn m.b.t. opioïdengebruik is aandacht in de media belangrijk. In eerste instantie lag daarbij de nadruk op verslaving en overdosering (De Telegraaf, 9 maart 2019: Zorgwekkende stijging overdosissen met zware pijnstillers). Maar in de loop van vorig jaar werd de berichtgeving evenwichtiger. De focus werd ‘goed gebruik’ in plaats van terugdringen van gebruik (Medisch Contact, 28 juni 2019: Bruins hoopt op passende aanpak oxycodonverslaving).

Verder zijn er tal van activiteiten voor m.n. zorgverleners ontwikkeld. Zo is de FTO-module 145 keer gedownload en het hoofdstuk over opioïden uit het handboek ‘Werken met cijfers in het FTO’ 138 keer. Het themajournaal is door 1.785 unieke websitebezoekers bekeken. En de e-learning voor apothekersassistenten en ondersteunend personeel in de huisartsenpraktijk is 248 keer besteld. De cursus is bovendien door meer dan twee derde van de cursisten met een 8 of hoger gewaardeerd. De website www.opioiden.nl /www.opiaten.nl is op 11 oktober 2019 gelanceerd  en sindsdien door 15.000 unieke bezoekers bekeken. Ook zijn er twee 30-secondenfilmpjes gemaakt voor startende en bestaande gebruikers van opioïden.

De relevante richtlijnen zijn verzameld en ontsloten op de website. De Nederlandse Vereniging van Anesthesiologie (NVA) gaat deze verder harmoniseren en aanbevelingen opstellen voor het verantwoord voorschrijven van opioïden voor alle beroepsgroepen. Daarnaast komt er aandacht voor het afbouwen van opioïden. Op het vlak van wetenschappelijke kennis is samenwerking tot stand gebracht met het TAPTOE-consortium (Tackling And Preventing The Opioid Epidemic) dat onderzoek doet gericht zich op het gehele traject van het voorschrijven van opiaten tot het langdurig gebruik. Via de website wordt onderzoek ontsloten door o.a. korte samenvattingen van publicaties en informatie over lopende onderzoeken naar opioïden in Nederland.

De Taakgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), de wetenschappelijke verenigingen van anesthesiologen (NVA) en van verslavingsartsen (VVGN), de KNMP (openbaar apothekers), de NVZA (ziekenhuisapothekers), en de Patiëntenfederatie Nederland. De projectleiding is in handen van het IVM. Lees het complete ‘Jaarverslag Taakgroep Gepast Gebruik van Opioïde Pijnstillers 2019’ in onderstaande pdf.

Jaarverslag Opioïden 2019
jaarverslag_opioiden_2019_202....pdf