Nieuws
Apotheek rekent vaak kosten voor een gesprek dat niet is gevoerd
In het kort
Ruud Coolen van Brakel was maandag 19 oktober te zien in het programma Radar om te praten over het onderwerp ‘Apotheek rekent vaak kosten voor een gesprek dat niet is gevoerd’.
‘Lang niet iedereen weet dat iedere keer als je een medicijn bij de apotheek haalt, je uitgiftekosten moet betalen. Wanneer een medicijn voor jou nieuw is, of de laatste uitgifte langer dan een jaar geleden was, betaal je extra omdat de apotheker een informatiegesprek met je moet voeren. Maar gebeurt dit ook? En staan de kosten wel in verhouding met de prijs van de medicijnen zelf?’ Radar ondervroeg bijna 32.000 apotheekbezoekers hierover.
Bekijk hier het fragment van Radar terug.
In de Radar-uitzending wordt dieper ingegaan op de resultaten van de enquête. Een belangrijk deel van de mensen geeft dus aan geen uitleggesprek te hebben gehad of zich dat niet te kunnen herinneren. 54% daarvan kreeg wel informatie op papier, 19% werd alleen op de bijsluiter gewezen en 21% kreeg op geen enkele manier informatie.
Kosten niet meer inbegrepen
Ruud Coolen van Brakel, directeur van het Instituut Verantwoord Medicijngebruik, geeft aan dat een begeleidingsgesprek vroeger bij de prijs van het medicijn was inbegrepen. Sinds 2014 zijn deze tarieven losgekoppeld. Nu worden deze apart vermeld. “Toen dat bekend werd liepen er mensen de apotheek binnen die riepen geen informatie te hoeven. Met andere woorden, ze wilden dat niet op hun rekening zien. Maar de apotheek kan niets aan deze situatie doen. Het gaat om een afspraak die op landelijk niveau is gemaakt.” Volgens Ruud Coolen van Brakel zijn de kosten die je bij een apotheek betaalt onvermijdelijk. “Die hangen samen met alles wat er in de apotheek gebeurt. Het controleren van je geneesmiddelen, zorgen dat die goed bewaard worden, het op de juiste manier uitleveren en het plakken van de juiste etiketten op het recept. Dat hele traject plus de controle op de medicatieveiligheid.”
Terhandstellingskosten
De terhandstellingskosten zijn eigenlijk een gemiddeld bedrag. Ruud Coolen van Brakel: “Het betekent in het ene geval dat iemand in 10, 20 of 30 seconden de instructie gekregen heeft en in een andere situatie is de apothekersassistent een kwartier bezig geweest vanwege het feit dat het om een kwetsbare oudere ging die bijvoorbeeld uitgelegd moest krijgen op wat voor een manier de oogdruppels konden worden toegediend.”
Laatst gewijzigd op 2 november 2020