Informatiepagina
Gezonde focus: een project gericht op het terugdringen van oneigenlijk gebruik van ADHD-medicatie
In het kort
Wat is de omvang van oneigenlijk gebruik van ADHD-medicatie en wat zijn de motieven van studenten? Kunnen zorgverleners een preventieve rol spelen bij het terugdringen van oneigenlijk gebruik? Deze informatie is belangrijk bij het ontwikkelen van interventies om oneigenlijk gebruik te beperken.
Over het project
Een belangrijk element van het project was enerzijds het in kaart brengen van actueel gebruik en inzicht in achterliggende motieven. De projectgroep heeft dit gedaan door verdiepende analyses uit te voeren op bestaande datasets en studenten te interviewen over dit onderwerp.
Anderzijds heeft de projectgroep de rol van zorgverleners in kaart gebracht. Studenten geven aan dat ze de middelen veelal via medestudenten of familie krijgen. De vraag is of zorgverleners zich bewust zijn van deze handel en of ze het probleem kennen en herkennen. Om hier meer inzicht in te krijgen voerde de projectgroep analyses uit op de actuele ADHD-richtlijnen en voorschrijfcijfers van ADHD-medicatie. Daarnaast gingen ze in gesprek met voorschrijvers, zoals kinder- en jeugdpsychiaters, jeugdartsen en huisartsen, en apothekers. De uitkomsten van deze analyses heeft de projectgroep met voorschrijvers uit diverse regio’s besproken. Samen met hen heeft de projectgroep ook naar mogelijke oplossingen en/of interventies gekeken.
Een derde belangrijke partij in dit thema zijn de onderwijsprofessionals. Zijn zij bekend met het oneigenlijk gebruik van ADHD-medicatie door studenten en bespreken zij dit? Tijdens diverse gesprekken heeft de projectgroep het thema bij deze doelgroep onder de aandacht gebracht en gediscussieerd over mogelijke oplossingen en interventies.
Op basis van de uitkomsten van dit project heeft de projectgroep een aantal interventies ontwikkeld. Daarnaast bieden de uitkomsten van dit project inzichten voor verdere ontwikkeling van materialen en interventies om het oneigenlijk gebruik van ADHD-medicatie terug te dringen. De projectgroep gaat hiermee aan de slag in het vervolgtraject.
Laatst gewijzigd op 15 december 2022