Nascholing op locatie

In het kort

Hoe kun je incidenten effectief omzetten in kwaliteitsverbetering in de zorg? De PRISMA-analyse brengt het ontstaan van een incident in beeld in de vorm van een oorzakenboom. Je pluist het incident uit en verzamelt feiten, tot je de basisoorzaken vindt. Dit helpt de kans op herhaling te verkleinen.

Voor wie

Apothekers, Beleidsmedewerkers, Verpleegkundigen, Verzorgenden

In de sectoren

Ziekenhuis, Ouderenzorg, Thuiszorg, Gehandicaptenzorg, GGZ en RIBW, Apotheek, Jeugdzorg

Duur

1 dag + voorbereidende e-learning

Groepsgrootte

Maximaal 15

Accreditatie

KNMP (kleinschalig interactieve nascholing):  6 punten

Kwaliteitsregister V&V:  6 punten

CanMEDS-competenties

Vakinhoudelijk handelen: 20%

Kennis en wetenschap: 40%

Organisatie: 40%

Kosten

€ 425,00 per persoon (vrij van BTW)

Beschikbare data

donderdag 15 mei 2025,kantoor Utrecht, 10.00 - 16.00 uur, IVM

Wat leer ik tijdens deze nascholing?

PRISMA staat voor Prevention and Recovery System for Monitoring and Analysis.

Nadat je geleerd hebt over de PRISMA-analyse, krijg je voorbeelden van situaties die je op je werk kunt tegenkomen. Daar zitten ook casussen bij met ernstige gevolgen, waarvan de oorzaak lastig te vinden is. Je leert de feiten herkennen. Je pluist het incident stap voor stap uit. Je komt erachter hoe, waar, wanneer en door wie is gehandeld. Al deze feiten samen vormen een ‘oorzakenboom’ uitgewerkt tot één of meerdere basiszoorzaken. Deze feitelijke informatie bespreek je gemakkelijker met collega’s. En dat helpt om de juiste maatregelen te nemen.

Welke onderwerpen komen aan bod?

  • Wat is het doel en de toegevoegde waarde van de PRISMA-analyse?
  • Welke stappen moet je nemen bij de PRISMA-analyse?
  • Welke maatregelen kun je nemen?
  • Hoe zorg je ervoor dat deze maatregelen blijven bestaan?
  • Het uitvoeren van de PRISMA-analyse:

- Hoe maak je een oorzakenboom?

- Hoe kom je tot de uiteindelijke oorzaken van de situatie?

- Hoe kun je een duidelijk verschil aangeven tussen alle oorzaken?

- Hoe kom je tot een maatregel die voor iedereen duidelijk is? 

- Hoe voorkom je een (nieuw) incident?

Wat kan ik nog meer met de PRISMA-analyse?

De PRISMA-analyse kun je ook gebruiken voor het onderzoeken van andere meldingen. Denk hierbij aan:

  • trends in incidenten
  • meldingen voor het verbeteren van de kwaliteit
  • klachtenmeldingen.

Wat weet ik na afloop van deze scholing?

  • Je weet wat het doel is van de PRISMA-analyse.
  • Je bent in staat om zelfstandig een PRISMA-analyse uit te voeren.
  • Je kunt maatregelen treffen om een incident in de toekomst te voorkomen.
  • Je weet hoe je ervoor zorgt dat deze maatregelen blijven bestaan.

Ervaringen

Uit eerdere evaluaties kwam het gemiddelde rapportcijfer van 8.9:

  • Leerzaam
  • Praktische voorbeelden waardoor goed te herleiden naar actuele praktijksituaties
  • Trainers hebben een verpleegkundige achtergrond

Contact

Meer informatie

Laatst gewijzigd op 17 juli 2024

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.