Klanten aan het woord

Bij het Leger des Heils nemen ze medewerkers en deelnemers serieus en daar speelt scholing en ontplooiing een belangrijke rol. ‘Zeker waar het kritische taken betreft met risico op schade is het cruciaal je medewerkers toe te rusten en te faciliteren’.

Voor onze niet-medisch geschoolden werkzaam in de Maatschappelijke opvang, Jeugdzorg en Gehandicaptenzorg maken we veel gebruik van de e-learnings van het IVM, deze zijn altijd up-to-date, direct toepasbaar in de praktijk en sluiten aan bij ons Medicatiebeleid.
‘Medicatie delen is een risicovolle handeling en daarom is het van groot belang dat hier aandacht aan wordt besteed in onze organisatie, zeker voor zo’n diverse en complexe doelgroep als bij het Leger des Heils.’

Positief gevoel bij IVM door deskundigheid en meedenken met klant

In de organisatie zijn ze na een zoektocht naar opleiders met goede kennis van zaken voor zorgprofessionals uitgekomen bij het IVM. Bij deze keuze waren de verpleegkundigen zelf ook betrokken. De ervaring is dan ook positief. ‘Als Leger des Heils nemen wij meerdere e-learnings af van het IVM. Daarnaast hebben we regelmatig contact over allerlei vragen. We hebben goede ervaringen met IVM. De medewerkers reageren snel, zijn kundig en denken goed met ons mee.’

Meerwaarde training

We vragen Sandra naar haar feedback op de training. ‘Het is fijn dat Joke zelf apotheker is en antwoord kan geven op inhoudelijke vragen. Ook is het goed om dilemma’s te bespreken vanuit de praktijk zodat onze medewerkers kunnen sparren over lastige situaties die ze tegenkomen op de werkvloer. De gebruikte PowerPoint-presentatie is een mooie basis om medewerkers te ondersteunen.’

Sandra concludeert dat er inhoudelijk relevante kennis is gedeeld. Ze merkt wel op dat in het geval van niet-trainers, er meer nodig is om deze groep toe te rusten en dit vervolgens te implementeren in de regio. Het Leger des Heils heeft een eigen opleidingsinstituut, maar als een organisatie dat niet heeft is er zeker meer toerusting nodig van ervaren trainers. Bij interne trainingen die ze zelf verzorgen kiezen ze voor de formule van een trainer van de eigen Academie met inzet van een inhoudsdeskundige indien er specifieke kennis (bijvoorbeeld van een gedragswetenschapper) wordt gevraagd. Die opzet zou in andere organisaties wellicht ook goed werken.

Foto: Sandra Weegenaar, opleidingskundige bij de Leger des Heils Academie in Almere 

Contact

Laatst gewijzigd op 5 juni 2023

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.