Nascholing op locatie

In het kort

In deze scholing krijg je inzicht in belangen van de farmaceutische industrie. Je leert de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie, het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen.

Voor wie

Verpleegkundig specialisten, Physician assistants

In de sectoren

Ziekenhuis, 1e, 2e en 3e lijns zorg, Huisartsenpraktijk

Duur

2 uur

Groepsgrootte

Maximaal 16

CanMEDS-competenties

Communicatie: 40%

Kennis en wetenschap: 40%

Professionaliteit en kwaliteit: 20%

De module 'Beïnvloeding door de farmaceutische industrie' kunnen we kosteloos aanbieden in het kader van het IVM-project MedicijnBalans.

 

Deze module is één van de zes onderdelen van de PICK & MATCH SCHOLING voor verpleegkundig specialisten (VS) en physician assistants (PA's). Voor één nascholingsdag kies je drie modules.

 

 

Inhoud

Het IVM verzorgt deze scholing over het belang van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie en beïnvloedingstrategieën van de farmaceutische industrie. In het college gaan we dieper in op vragen als: wat zijn vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie? Hoe kun je informatie doorlichten op belangenverstrengeling? En hoe kom je aan onafhankelijke informatie?

Overtuiging 

We gaan kort in op incidenten die de regelgeving rond (nieuwe) medicijnen hebben beïnvloed en komen met veel voorbeelden over de inzet van marketing door de industrie aan de hand van de bekende overtuigingsstrategieën van Robert B. Cialdini.  

Gekleurd  

We gaan dieper in op een voorbeeld van beïnvloeding en op de reacties die dit in de maatschappij geeft. Ten slotte geven we tips over hoe te kijken naar gekleurde informatie over wetenschappelijk onderzoek.  

Resultaat

Na afloop van de nascholing: 

  • ken je de vaak gehanteerde beïnvloedingsstrategieën van de farmaceutische industrie.

  • weet je hoe je informatie kunt doorlichten op belangenverstrengeling.

  • weet je het belang van onafhankelijke informatie en welke bronnen je daarvoor kunt raadplegen.

Bijzonderheden

Deze scholing versterkt het kritisch vermogen van de deelnemers ten opzichte van de marketinginspanningen van de farmaceutische industrie en geeft een inleiding in het beoordelen van wetenschappelijk onderzoek in marketinguitingen.  

We verwachten een actieve houding en dat deelnemers hun eigen inzichten en ervaringen delen. 

Ervaringen

Reacties van de deelnemers waren o.m.: “Heel interessant, nooit bij stil gestaan." "Ben nu gewaarschuwd!" "Relevante informatie en leuke presentatie.”  

Contact

Laatst gewijzigd op 3 september 2024

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies om informatie over het gebruik van onze website te verzamelen om de inhoud te verbeteren. Door hieronder op “accepteren“ te klikken stem je in met het plaatsen en gebruik van al onze cookies. Voor meer informatie verwijzen wij je naar ons cookiebeleid.